Wednesday, February 17, 2010

MENGAPA RAJA AHMAD MENGGUNAKAN GELARAN "DATO' LINGGI" ?

Walaupun Raja Ahmad hanya menggunakan gelaran Dato' / Datu Linggi sebagai panggilan untuk dirinya namun ada rahsia yang tersimpan di sebalik gelaran tersebut. Ini hanyalah sekadar hipotesis saya, maka HAKIKAT disebaliknya hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya.


Sebelum ini saya tertanya-tanya mengapa gelaran Dato' Linggi yang digunapakai oleh Raja Ahmad. Pada mulanya, saya beranggapan kemungkinan besar Raja Ahmad ingin menyembunyikan darah keturunan rajanya. Memang benarlah begitu. Tetapi akhirnya saya ketemukan jawapannya, ada RAHSIA di sebalik penggunaan gelaran Dato' itu. Rupa-rupanya ia adalah satu gelaran yang diguna di zaman lampau, maksud saya beratus atau beribu tahun lalu bagi menunjukkan seseorang itu berketurunan RAJA.

Kajian mendapati bahwa perkataan "Datu/Dato'" adalah dari perkataan Daath. Daath adalah bererti 'royal edict' iaitu 'gelaran diraja' dalam bahasa Ibrani Kuno. (Ingat Darth Vader? Setiap gelaran Darth dalam filem Starwars merujuk kepada gelaran elit golongan Darkside Force). Darth di dalam filem ini diambil dari kata Daath/Dath dalam bahasa Ibrani/Hebrew.

Jelasnya, orang Melayu zaman lampau dan khususnya keturunan diraja Melayu zaman lampau memang mengetahui asal usul mereka dan salasilah mereka. Perkataan Dato' ini diambil dari bahasa Ibrani/Hebrew kerana mereka mengetahui bahwa mereka mempunyai salasilah dari bangsa Ibrani iaitu dari keturunan Nabi Ibrahim yang berkahwin dengan seorang puteri dari Timur Jauh yang bernama Keturah, iaitu satu bangsa yang sewaktu itu dipanggil sebagai bangsa Mala.

Begitulah, unik dan istimewanya salasilah keturunan bangsa Melayu. Sekian.

Wallahualam.

No comments: