Monday, December 5, 2011

MENJEJAKI SEJARAH PULAU PENYENGAT RIAU


Assalamualaikum semua,

Rasanya sudah terlalu lama saya tidak mengemaskini blog ini, walaupun saya lihat blog ini menerima kunjungan yang tidak putus-putus dari masa ke semasa. Maafkan saya kerana terlalu sibuk dengan urusan harian dan kerjaya menyebabkan saya tidak dapat selalu menjenguk di sini. Alhamdulillah nasib baik saya masih boleh mengingati kata laluan untuk membuka tempat ADD POSTING untuk blog ini, jika tidak tak dapatlah saya menulis kembali pada hari ini, tanggal 10 Muharram 1433 Hijrah.

Adapun tajuk artikel ini adalah berkaitan dengan Pulau Penyengat di Bentan Riau. Di sinilah tempat leluhur saya pernah bermastautin dan membina sebuah kerajaan atau pemerintahan yang terkenal di nusantara waktu itu. Di sini lahir ramai tokoh agama, bahasa, pejuang, pendakwah, malah ilmu tabib mereka juga hebat. Sejarah yang gemilang pernah tercatat di Pulau Penyengat ini dan makam-makam leluhur saya masih terjaga di sini begitu juga dengan istana dan masjid-masjid yang dibina.

Saya kira sudah sampai waktunya saya menziarahi tempat asal leluhur kami di sini, insyaAllah dalam waktu yang terdekat ini saya akan berkunjung ke sana. Muga Allah permudahkan perjalanan saya nanti.

Sekian.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Pulau Penyengat sila klik pada blog ini,SEJARAH PULAU PENYENGAT

1 comment:

Unknown said...

dulu time sejarah memang boleh skor, tapi bila dh keluar dari sekolah, sejarah selalu di pandang sepi, semuga dengan ada blog ni, menambah pengetahuan sejarah org-org melayu