Thursday, June 26, 2008

SEJARAH DATO’ LINGGI DAN PEMBUKAAN KAMPONG RELONG.

2. Sejarah Dato’ Linggi berdasarkan Koleksi Cerita-cerita
lisan keturunan Dato’ Linggi yang menetap di Kampung
Relong


Cerita-cerita lisan yang diwarisi dari generasi yang terdahulu
banyak memperkatakan kisah-kisah Dato’ Linggi seperti berikut.

1. Dato’ Linggi nama asalnya Dato’ Ahmad juga dikenali sebagai Lihi, Licu, Baginda Lingga

2. Dato’ Linggi pernah menjadi ‘Sultan Kerajaan Johor-Riau’.

3. Dato’ Linggi pernah dijemput oleh Bendahara Pahang pada masa baginda sedang gering, menunjukkan baginda mempunyai pertalian dengan Bendahara.

4. Dato’ Linggi juga merupakan orang yang ahli agama, alim dan warak.

5. Dato’ Linggi dikatakan sampai ke Kampong Relong melalui jalan air (sungai) iaitu mudik Sg. Pahang, Sg. Jelai dan singgah di suatu tempat yang dinamakan ‘Padang Tengku’, bersempena dengan gelaran ‘Tengku’ yang diwarisi oleh Dato’ Linggi. Dari sini beliau mudik sehingga ke Sg. Telang

6. Dari Sg Telang jong atau kapal yang dinaiki oleh Dato’ Linggi telah ditarik dengan rotan sehinggalah sampai ke penghujung iaitu tempat yang dikenali sekarang sebagai Kampong Relong bersempena dengan keadaan kawasan yang lembah dan dikelilingi oleh banjaran/bukit (relong). Kesan laluan jong tersebut membentuk alur sungai yang dinamakan Sungai Teris.

7. Dato’ Linggi datang bersama-sama rombongannya mendirikan perkampungan di Kg Relong dan keturunannya menetap disini sehingga ke hari ini.

8. Dato’ Linggi tidak memakai gelaran Sultan atau Tengku bagi menghidarinya dari pada dikenali oleh orang luar yang mungkin datang untuk membunuhnya?. Anak-anak baginda juga tidak menggunakan gelaran tersebut.

9. Dato’ Linggi pernah dicari oleh orang-orang luar yang mengaku wakil Bendahara tetapi tidak berjumpa kerana baginda menggunakan nama-nama lain seperti yang disebut diatas.

No comments: