Thursday, June 26, 2008

SULTAN JOHOR RIAU (10)

Paduka Sri Sultan Muhammad II Mu’azzam Shah ibni al-marhum Paduka Sri Sultan ‘Abdu’l Rahman I Mu’azzam Shah

(Tahun 1832 – 1835)

Setelah kemangkatan Paduka Sri Sultan ‘Abdu’l Rahman I Mu’azzam Shah, anakanda baginda Paduka Sri Sultan Muhammad II Mu’azzam Shah ibni al-marhum Paduka Sri Sultan ‘Abdu’l Rahman I Mu’azzam Shah (lahir 1803) ditabalkan sebagai Sultan Lingga. Disebabkan keuzuran Paduka Sri Sultan Muhammad II telah menyerahkan tampuk pemerintahan kepada puteranya Tengku Mahmud pada 1835.

Paduka Sri Sultan Muhammad II Mu’azzam Shah mangkat di Kraton, Daik dan di makamkan di Bukit Chengah (Chengkeh) di Daik, Kepulauan Lingga pada 20 Julai 1841.

1 comment:

Dr. Aminudin Abdul Karim said...

Sdrku yang dihormati,saya ada menyiarkan gambar terbaharu Legacy Dato Linggi, hanya ayahandaku Hj Abdul Karim bin Ali yang hidup, selainnya telah meninggal.Ada penulis bernama Mamat menegur saya kerana tidak memasukan nama Sdr Ir Mazlan dalam sinarai Legacy (Pewaris).Jadi saya sarankan disusurgalurkan nama Sdr semejak Datuk Linggi hinggake ayahanda sdr iaitu Tokempat Samad untuk kita lihat sdr mempunyai nasab legacy(mestilah dari anak lelaki) seperti kami yang saya paparkan dlm blog saya itu.Contohnya saya adalah legacy ayahsaya setelah Pakwe Idin saya tidak mempuyai waris lelaki, jadi saya adalah anak lelaki dari Hj Abdul Karim dan begitulah hinggake Tok Linggi.

Dr Aminudin