Thursday, June 26, 2008

SEJARAH DATO’ LINGGI DAN PEMBUKAAN KAMPONG RELONG.

1. Sejarah berpandukan Salasilah Keturunan Dato’ Linggi

Merujuk kepada Salasilah Dato’ Linggi[1] yang disimpan dan dikemaskinikan oleh En. Abdul Karim bin Ali PJK, salasilah tersebut mempunyai paksi berbentuk bulatan yang tertera perkataan “Inilah Salasilah Dato’ Linggi, makamnya bawah Kundang Kuala Relong, buka Kampung Relong tahun 1795, Dato’ Linggi atau Lihi”.

Persoalan yang timbul disini ialah siapakah Dato’ Linggi dan apakah nama sebenar Dato’ Linggi yang boleh mengaitkan baginda dengan Kesultanan Johor-Riau?

Adakah Salasilah Keturunan Tok Linggi yang disimpan dan masih dikemaskinikan oleh penduduk Kg Relong ini merupakan satu-satunya salasilah yang ada?

Mungkinkah masih terdapat salasilah-salasilah yang sama yang disimpan oleh waris-waris keturunan baginda yang lain?

Yang mungkin ditinggalkan atau menetap disepanjang perjalanan baginda sehingga baginda membuka dan menetap di Kg Relong?


Sebahagian daripada persoalan ini terjawab dengan penemuan satu lagi Salasilah Dato’ Linggi[2] yang diperolehi daripada Tuan Haji Omar Mokthar bin Abdul Kadir iaitu Ketua Kg Relong sekarang dimana salasilah ini juga mempunyai paksi yang berbentuk bulatan yang tertera perkataan

“Inilah Salasilah Dato’ Ahmad yang berasal dari Lingga Indonesia yang membuka Kampong Relong dikenali ‘Dato’ Linggi’ makamnya di Kuala Relong, salinan asal 28/10/1907, salinan semasa 1/3/1996”.

Secara keselurahannya kedua-dua salasilah ini tidak banyak perbezaan cuma keturunan salah seorang daripada anak kepada Dato’ Linggi iaitu ‘Ali dicatitkan didalam Salasilah[2] tetapi tidak tercatit didalam Salasilah[1].

Penambahan nama anak-anak ‘Ali iaitu Tun Mutahir dan Tun Ahmad yang mungkin dilakukan pada 1996 itu merupakan percubaan untuk mengaitkan ‘Ali dengan Bendahara Pahang Tun Ali yang mana andaian tersebut adalah tidak berasas sama sekali. Bagaimana pun terdapat persamaan didalam kedua-dua salasilah ini iaitu; nama-nama tujuh orang anak Dato’ Linggi dinyatakan dengan tepat dan betul cuma susunannya sahaja yang berbeza iaitu didalam Salasilah[1] susunannya ‘Amat, Mamat, Timah, Saleh, ‘Ali, ‘Alas dan Munah manakala didalam Salasilah[2] susunannya ‘Amat, Mamat, Timah, Saleh, ‘Ali, (Imam) Munah dan ‘Alas.

Ini membuktikan bahawa kedua-dua salasilah ini adalah benar dan ianya juga merupakan satu bukti bahawa kedua-dua salasilah ini asalnya ditulis atau disediakan oleh orang-orang yang berbeza. En Abdul Karim bin Ali PJK ada menyatakan bahawa Salasilah[1] yang ada pada beliau datangnya daripada Imam Talib.

Manakala Salasilah[2] yang belum lagi diketahui asal penulisnya telah ditulis pada 28 Oktober 1907.

Salasilah Dato’ Linggi [1] susunannya ‘Amat, Mamat, Timah, Saleh, ‘Ali, ‘Alas dan Munah manakala didalam Salasilah Dato’ Linggi [2] susunannya ‘Amat, Mamat, Timah, Saleh, ‘Ali, (Imam) Munah dan ‘Alas.



2 comments:

mkhisham said...

assalamu'alaikum,

saya ingin bertanya..kg relong di mana...

Nan Zul said...

"Dari Kuala Lipis , Kampung Relong terletak selepas kg. Bapong sebelum Kg Bercang merupakan jalan 8 Kuala Lumpur- Kota Baharu..."